dr Rafał Beszterda
Kategoria: Pracownicy
Opublikowano: czwartek, 05, luty 2015
KEiAK
Kontakt:
- tel.: +48 56 611 23 85, +48 601 669 702
- e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- dyżury: poniedziałek 8:30-9:30, 15:00-16:00; pok. C.2.41.
Biogram:
- 2006 Uzyskanie tytułu doktora nauk humanistycznych na podstawie obrony rozprawy pt.„Bracia morawscy na pograniczu indyjsko-tybetańskim. Wpływ ich działalności na lokalne zmiany kulturowe i recepcję kultur himalajskich w Europie”, promotor: doc. dr hab. Ryszard Tomicki. Tytuł nadany przez Radę Naukową Instytutu Archeologii i Etnologii PAN w Warszawie.
- 1995-1998 Studia II stopnia na Wydziale Historycznym UAM w Poznaniu na kierunku etnologia. Praca magisterska pt. „Konteksty tradycyjnego pszczelarstwa w stanie Himachal Pradesh, Indie”, promotor: prof. dr hab. Aleksander Posern-Zieliński.
- 1992-1995 Studia I stopnia na Wydziale Historycznym UAM w Poznaniu na kierunku etnologia. Praca licencjacka pt. „Stopień adaptacji gospodarki plemiennej Ait Atqi-Tizgui, frakcji plemienia Ait Tidili, do warunków lokalnych”, promotor: prof. UAM Ryszard Vorbrich.
Praca naukowa:
- od 2010 Adiunkt w Katedrze Etnologii i Antropologii Kulturowej UMK w Toruniu
- od 2007 Adiunkt w Pracowni Etnologii Instytutu Archeologii i Etnologii PAN w Warszawie, Oddział w Poznaniu
- 1998-2006 Asystent w Pracowni Etnologii Instytutu Archeologii i Etnologii PAN w Warszawie, Oddział w Poznaniu
Zainteresowania:
- Rdzenne grupy etniczne zamieszkujące pas himalajski (zwłaszcza strategie gospodarczo-adaptacyjne stosowane przez członków tych grup).
- Studia nad niepublikowanymi archiwaliami organizacji państwowych i proto-państwowych na obszarze himalajskim Indii (głównie dotyczą one tzw. Shimla Hill States).
- Rozwój badań etnologicznych. Udział europejskich misjonarzy chrześcijańskich w poznaniu kultur pozaeuropejskich.
- Organizacja i przebieg badań etnograficznych – obraz współczesny i historyczny.
- Antropologiczne postrzeganie „obcego” i „dzikiego” – w perspektywie misjonarzy, kolonizatorów, turystów i członków „badanych” kultur.
- Apikultura – kultura pszczelarska na obszarze całego świata (włącznie z aspektami użytkowania produktów pszczelich w tradycyjnej medycynie).